Applicatie
De nieuwste Liv module: AD(H)D
Wij hebben weer een nieuwe module ontwikkeld. Deze keer speciaal voor de doelgroep met de diagnose: AD(H)D. Lees in dit blog meer over AD(H)D, de voor- en nadelen ervan en hoe Liv kan helpen.
E-health
Graag delen we met jou de top vijf meest ingezette oefeningen van onze behandelaren. Want wat voor een andere cliënt werkt, werkt misschien ook wel voor jouw cliënt. Lees snel verder in ons blog.
Onze favoriete oefening: "Three Good Things". Niet alleen het team van Liv vindt dit een fijne oefening, maar ook onze behandelaren blijken deze oefening het vaakst in te zetten.
Met deze oefening leren cliënten hoe ze hun aandacht meer kunnen richten op de positieve gebeurtenissen in hun leven, door dagelijks op te schrijven wat ze die dag als prettig hebben ervaren. Het doel van deze oefening is het vergroten van geluk en gevoel van welbevinden. De oefening is ontwikkeld door Martin Seligman.
Bewezen is, dat deze oefening een positief effect heeft op de nachtrust. Dit komt omdat er minder aandacht wordt gegeven aan negatieve gedachtes. Ook blijkt uit de praktijk dat deze oefening gezien wordt als een leuke bezigheid in plaats van een verplichting.
Jij zelf bepaalt hoe vaak een cliënt een notificatie ontvangt vanuit Liv met een herinnering voor deze opdracht? Dit is motiverend en draagt bij aan de bewustwording.
Deze oefening wordt vaak ingezet bij cliënten met een laag zelfbeeld en/of weinig zelfvertrouwen. De oefening zorgt ervoor dat cliënten hun kwaliteiten in eigen tijd en ruimte kunnen opschrijven.
Er worden in deze oefening veel verdiepende vragen gesteld zoals:
Als er meer gericht wordt op de kwaliteiten in plaats van tekortkomingen, blijkt het dat mensen onder andere gelukkiger zijn. Ook zouden ze minder stress ervaren en bovenal natuurlijk meer zelfvertrouwen krijgen.
De wondervraag wordt met name ingezet bij cliënten die sombere, negatieve gevoelens hebben en hier graag aan willen werken. Maar ook bij cliënten die niet goed weten hoe ze hun klachten moeten aanpakken – vaak zijn deze klachten uiteenlopend.
De wondervraag maakt concreet wat er zou moeten veranderen in de ideale situatie van de cliënt, wanneer alle problemen verdwenen zijn. De wondervraag vindt haar basis in de oplossingsgerichte- en motiverende gespreksvoering. Het is een inzichtelijke en prikkelende manier van uitvragen naar waardes en doelen.
Deze korte 3G oefening is geschikt voor cliënten die vaak negatieve gevoelens ervaren en negatief gedrag vertonen. Je krijgt als behandelaar inzicht in de samenhang tussen gedachten, gevoelens en gedrag.
De interventie geeft hen vermogen om emoties positief te beïnvloeden. De cliënt gaat eerst bewust stil staan bij wat hij nu denkt, voelt en doet. Vervolgens kiest de cliënt een vervelende situatie. Aan de hand van deze situatie en gedachten hierbij gaat de cliënt zijn gedachten uitdagen. Ten slotte gaat de cliënt weer inchecken: hoe voelt de cliënt zich na het maken van de oefening en hoe verschilt dit met daarvoor?
Mocht de cliënt dit een lastige oefening vinden, dan bieden we ook nog de oefening 'helpende gedachten' aan. Dit is een iets uitgebreidere versie, en is eigenlijk een opstapje naar deze oefening. Na verloop van tijd kan er alsnog voor gekozen worden om de cliënt alsnog 'uitdagen van gedachten' aan te bieden.
In deze oefening wordt de cliënt gevraagd om minstens één persoon die ze goed kent te vragen of ze een kort verhaal wil schrijven over wat ze in de cliënt waarderen/bewonderen. In deze oefening leert de cliënt hulp vragen, complimenten aannemen en daarmee stil te staan bij positieve eigenschappen van zichzelf.
Deze oefening is heel waardevol omdat waardering één van onze zes basisbehoeften is. Als iemand te weinig waardering krijgt en te weinig waardering aan zichzelf geeft, werkt dit ondermijnend op het zelfvertrouwen en zelfwaardering.
De cliënt nodigt zelf de personen uit door een e-mailadres in te voeren in Liv. Liv stuurt het verzoek naar diegenen en zij kunnen een verhaal schrijven. Hiervoor hoeven zij niets te downloaden of installeren. Deze verhaaltjes worden automatisch geüpload naar het dagboek van de cliënt en zijn tevens terug te zien bij de resultaten van de oefening. Wanneer de verhaaltjes binnen zijn, wordt van de cliënt gevraagd een opsomming van hun positieve eigenschappen op te schrijven.
De mensen die de brief schrijven voor de cliënt ook iets aan deze oefening kunnen hebben? Als je iemand anders complimenten en waardering geeft, zal je zelf ook positieve emoties ervaren. Oprechte emoties zorgen voor invloed, samenwerking, medewerking en voor meer productiviteit.
E-health wordt steeds belangrijker binnen de POH GGZ. Steeds meer behandelaren gebruiken daarom Liv en maken cliënten blij met onze oefeningen. Doordat we groeien, krijgen we ook een steeds breder aanbod in onze oefeningen. Op dit moment hebben we in ons Liv systeem al meer dan 100 oefeningen, zo is er voor elke cliënt wel iets passends.
Naast deze top vijf oefeningen, zien we dat ontspanningsoefeningen vaak worden ingezet. Deze zijn algemeen inzetbaar en werken goed naast veel behandelingen.
Ons doel is natuurlijk om zoveel mogelijk mensen te helpen, daarom zullen we ook steeds meer oefeningen uit gaan werken en ons aanbod verbreden. Wat is jouw favoriete oefening? Welke werkt voor jou het best? Laat het ons weten, wij zijn erg benieuwd.
Ben je benieuwd geworden naar Liv? Vraag dan eens een demo aan en wij vertellen je graag meer. Ook zijn wij zijn altijd benieuwd naar jouw verhalen en feedback.